انواع روش های پیشگیری از بارداری برای زنان

پیشگیری از بارداری برای زنان

شاید برای پیشگیری از بارداری روش های زیادی وجود داشته باشد اما انتخاب بهترین گزینه برای هر کسی، چالشی است که در صورت عدم مطمئن بودن می تواند به قیمت سلامتی تمام شود. علی رغم وجود روش های متنوع برای پیشگیری از بارداری، هم چنان عدم برقراری رابطه جنسی تضمین کننده نداشتن بارداری خواهد بود.

انواع روش های پیشگیری از بارداری

در ادامه به تفصیل شما را با انواع گزینه های پیشگیری از بارداری بیشتر آشنا می کنیم تا براساس شرایط بدنی خود، بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

قرص جلوگیری از بارداری

یکی از قدیمی ترین روش های جلوگیری در میان زنان، مصرف قرص های ضد بارداری است. این قرص ها ترکیبی از هورمون های استروژن و پروژسترون هستند که می توانند با تاثیر بر روی سیکل قاعدگی زنان، دوره تخمک گذاری را متوقف سازند. انواع مختلفی از قرص های پیشگیری از بارداری وجود دارد که برخی با طول دوره مصرف 21 تا 28 روزه بوده ولی در میان آنها قرص اورژانسی نیز به چشم می خورد.

آمپول ضد بارداری

آمپول های بارداری که با عنوان دپوپرووار شناخته می شوند، قادرند تا سه ماه مانع از بارداری گردند. چنان چه این روش در زمان بندی مناسبی تزریق شود، درصد اطمینان آن در حدود 94 خواهد بود. هورمون پروژستین موجود در این آمپول با غلیظ تر ساختن ترشحات رحمی، مانع از حرکت تخمک ها از تخمدان می شود.

توبکتومی یا بستن لوله های رحمی

این روش با بستن دائمی لوله های فالوپ در زنان انجام می شود. زنان قبل از انجام این روش بایستی توجه داشته باشند که بعد آن امکان بارداری وجود نخواهد داشت. روش های لاپاراسکوپی، لاپاراتومی و مینی لاپاراتومی از جمله روش هایی است که پزشکان با کمک آنها اقدام به بستن لوله های رحمی می کنند.

جایگذاری IUD در رحم

این روش پیشگیری از بارداری، بهترین گزینه برای کسانی است که تمایل به بارداری تا 5-10 سال آینده را ندارند. اما استفاده از آ یو دی می تواند عوارضی را با خود به همراه داشته باشد. دو نوع دستگاه داخل رحمی موجود است که نوع مسی آن با قابلیت عملکرد 10 ساله و نوع پروژسترونی آن قادر به پیشگیری 5 ساله است.

کاندوم زنانه

همانند کاندوم مردانه، زنان نیز امکان استفاده از کاندوم زنانه به منظور جلوگیری از بارداری را دارند. کاندوم های زنانه نیز از الیاف پلاستیکی منعطف ساخته شده اند که قبل از برقراری رابطه جنسی در داخل واژن قرار می گیرند. البته استفاده از این گزینه جلوگیری نیازمند دقت عمل بالایی است تا در حین برقراری رابطه جنسی، احتمال پارگی و گیر کردگی آن در داخل دیواره واژن کاهش یابد.

روش طبیعی پیشگیری از بارداری

دوران شیردهی بعد از بارداری شرایطی است که در آن بدن زنان به طور طبیعی شروع به ترشح هورمون پرولاکتین می کند. این هورمون فرآیند تخمک گذاری را متوقف می سازد. بدین ترتیب احتمال بارداری در زنان کاهش می یابد اما در هر صورت احتمال آن صفر نمی شود. بنابراین زنان بایستی در این دوران نیز اقدامات احتیاطی لازم را در نظر داشته باشند.

عوارض روش های جلوگیری

مسلما هر روشی می تواند با خود خطراتی را به همراه داشته باشد. متخصص زنان و زایمان در انتخاب بهترین روش جلوگیری به شما کمک خواهند کرد تا حداقل آسیب به بدن تان وارد آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *