علت لکه بینی در زنان چیست و چگونه است؟

علت لکه بینی در زنان

لکه بینی بعد از اتمام قاعدگی در زنان ممکن است پدیده نگران کننده ای به نظر برسد، البته در شرایطی نیز این احساس آزار دهنده کاملا طبیعی است. اکثر زنان در برهه ای از زندگی خود ممکن است چنین شرایطی را تجربه کرده باشند ولی این اتفاق می تواند دلایل زیادی را به همراه داشته باشد.

لکه بینی چگونه است؟

اگر بخواهیم به صورت دقیق تری به مسئله لکه بینی نگاه کنیم، بایستی در ابتدا تفاوت لکه بینی با دوره قاعدگی را در نظر بگیریم. به هر نوع خونریزی که در خارج از دوره قاعدگی زنان اتفاق بیفتد، لکه بینی اطلاق می شود ولی این در صورتی است که خونریزی قاعدگی در یک سیکل 28 روزه در زنان غیر باردار رخ دهد.

خون ترشح شده از واژن در شرایط لکه بینی، اندک یا روشن تر از خون طبیعی بوده ولی خون قاعدگی، غلیظ و در طی دوره ای منظم از رحم زنان خارج می شوند. اگر چه به طور کلی رنگ خون پریودی قرمز است اما زنان ممکن است در ابتدا و انتهای دوره، رنگ قهوه ای مشاهده کنند. همچنین نقطه تمایز خون لکه بینی با خون پریودی در برخی از زنان، مشاهده رشته ها و لخته های خونی غلیظ است.

دلایل لکه بینی در زنان

طیف وسیعی از شرایط می توانند علت بروز لکه بینی در زنان باشند. برخی از دلایل آن عبارتند از:

تخمک گذاری

فرآیند تخمک گذاری در زنان ممکن است با خروج رگه های باریکی از خون همراه باشد. این شرایط طبیعی بوده و مسئله نگران کننده ای در زنان به حساب نمی آید. احساس جزئی درد شکم و گرفتگی از جمله موارد دیگری هستند که احتمالا تجربه خواهند شد.

فیبروم یا پولیپ رحم

فیبروم یا توده های خوش خیم غیر سرطانی در رحم امکان بزرگ شدن داشته و این بزرگی می تواند درد لگن، مشکلات باروری، اختلالات قاعدگی و لکه بینی را با خود در پی داشته باشد.

لانه گزینی

تخمک بارور شده توسط اسپرم بایستی در دیواره رحم لانه گزینی کند. این فرآیند با خونریزی جزئی همراه است و تا یک هفته بعد از تخمک گذاری ممکن است همچنان ادامه داشته باشد.

قرص های پیشگیری از بارداری

به دنبال مصرف یا استفاده از این روش های پیشگیری، تعادل هورمون های بدن از حالت طبیعی خارج شده و می تواند چنین شرایطی را برای زنان مصرف کننده دامن بزند. این خونریزی های خفیف می توانند به تناوب رخ داده یا بدون الگوی منظم باشند.

شیردهی

ترشح هورمون های شیردهی می تواند فرآیند تخمک گذاری را تحت تاثیر قرار دهد، اما این بدان معنا نیست که به طور کامل آن را متوقف می سازد. بنابراین بارداری در این دوران چندان دور از انتظار نخواهد بود.

بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی یا منتقله از راه جنسی در اکثر موارد با خونریزی غیر طبیعی واژن، ترشحات غیر طبیعی و لکه بینی همراه هستند.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

هر گونه خونریزی غیر طبیعی ما بین دوره های قاعدگی نیازمند بررسی هستند. اما در صورتی که این لکه بینی ها به صورت مزمن یا علائم دیگری مانند تب، سرگیجه، لرز و تهوع همراه باشد باید فورا توسط متخصص زنان و زایمان مورد ارزیابی قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *