خارش واژن I علل، تشخیص و درمان آن

خارش واژن

یکی از علائم آزار دهنده ای که در هر نقطه ای از بدن می تواند رخ دهد، خارش است. ناحیه اندام تناسلی زنان از جمله نقاط حساسی است که ناراحتی ناشی از تجربه خارش واژن را چند برابر می کند. اغلب زنان برای حتی یک بار در طول عمر خود چنین شرایطی را تجربه کرده اند، بنابراین از جمله وضعیت های شایع در زنان به حساب می آید.

خارش واژن نشانه چیست؟

خارش ناحیه تناسلی زنان معمولا به دنبال یا همراه با علائم دیگری مانند سوزش و ترشحات غیر عادی مشاهده می شود که ممکن است رنگ و بوی خاصی را در پی داشته باشند. البته در این میان زنانی هستند که خارش بدون هیچ گونه ترشحات خاصی را تجربه می کنند.

علت خارش واژن

دلایل زیادی برای خارش واژن وجود دارد که برخی از آنها جزو شرایط طبیعی بدن بوده مانند:
• یائسگی
• تغییرات هورمونی
• عوامل روانی
• دیستروفی واژن
• خشکی واژن

برخی از بیماری ها و شرایط زمینه ای نیز ممکن است به این خارش واژن دامن بزنند که این موارد شامل:

• عفونت های انگلی، باکتریایی و قارچی
• دیابت کنترل نشده
• بیماری پسوریازیس
• زگیل تناسلی
• سرطان دهانه رحم یا واژن

البته گاهی اوقات احتمال ایجاد خارش واژن به دلیل بروز اتفاقاتی مانند استفاده از محصولات بهداشتی و حساسیت نسبت به آنها، استفاده از دستگاه IUD به عنوان روش پیشگیری از بارداری و داشتن لباس های زیر مرطوب دو چندان می شود.

تشخیص این شرایط توسط متخصص زنان و زایمان و بعد از بررسی علائم بالینی صورت می گیرد. البته امکان انجام معاینه بالینی، نمونه برداری از ترشحات و یا سایر روش های تشخیصی آزمایشگاهی در این مسیر وجود خواهد داشت.

درمان خارش واژن بسته به دلایل زمینه ای ایجاد کننده آن خواهد داشت. در مواردی که عفونت علت ایجاد کننده آن باشد، مصرف داروهای آنتی بیوتیکی کمک کننده خواهد بود. موارد دیگری هم چون خشکی واژن نیازمند استفاده از داروهای موضعی مانند کرم های استروژن و سایر داروهای خوراکی هورمونی خواهد داشت. در صورتی که خارش ناحیه تناسلی شدت زیادی داشته و غیر قابل تحمل باشد به احتمال زیاد کرم های موضعی از نوع استروئیدی تا حدودی جهت بهبودی و کنترل این علائم تجویز خواهند گردید.

برخی از درمان های خانگی کمک کننده برای بهبود علائم یا پیشگیری از بروز آنها عبارتند از:
• استفاده از لوسیون های ملایم برای کمک به پوست های حساس
• استفاده از یک شوینده ملایم برای شستشو لباس های زیر
• مصرف یک مرطوب کننده ملایم برای مقابله با خشکی واژن
• نشستن در یک آب ولرم برای تسکین خارش
• استفاده از کاندوم در حین برقراری رابطه جنسی

توجه به چند نکته و رعایت آنها تا حدود زیادی می توانند مانع از ابتلای شما به خارش واژن گردند. نکاتی هم چون:
• عدم استفاده از شلوار و لباس های زیر تنگ و چسبان
• اجتناب از خارش بیش از اندازه موضع
• خودداری از برقراری رابطه جنسی با وجود خارش واژن
• عدم استفاده از محصولات بهداشتی ناشناخته
• خشک کردن ناحیه واژن از جلو به عقب برای پیشگیری از ورود عوامل عفونی به این ناحیه