دلایلی که باعث عدم قاعدگی در زنان می شوند؟

عدم قاعدگی

چرخه قاعدگی در هر زنی متفاوت از دیگری است اما به طور کلی این دوره از پایان یک چرخه تا شروع چرخه دیگر محاسبه می شود. میانگین طول مدت هر سیکل قاعدگی 28 روز در نظر گرفته می شود که می تواند متفاوت باشد. عدم قاعدگی در زنان می تواند فرآیند پریود نشدن را به بیش از 35 روز یا به کمتر از 21 روز تغییر دهد.

علت عدم قاعدگی در زنان

عوامل متعددی به پریود نشدن زنان دامن می زند. برخی از این موارد عبارتند از:

بارداری

یکی از معمول ترین دلایل تاثیر گذار بر روی عدم قاعدگی زنان ، بارداری است. اگر چه برخی از زنان در ابتدای بارداری خود ممکن است لکه بینی هایی را تجربه کنند ولی با این حال احتمال تجربه علائم دیگری هم چون حالت تهوع صبحگاهی، حساسیت سینه ها و احساس خستگی وجود دارد.

قرص های پیشگیری از بارداری

اصلی ترین علت قاعدگی نامنظم استفاده از روش های پیشگیری از بارداری مانند قرص و یا دستگاه IUD است. عدم قاعدگی و لکه بینی ها را نیز بایستی به این موارد اضافه نمود.

شیردهی

پرولاکتین ترشحی در هنگام شیردهی زنان از جمله عواملی است که تاثیر مستقیم بر روی عدم سیکل قاعدگی زنان دارد. مسلما پس از اتمام این دوران، دوره پریود زنان به حالت عادی باز خواهد گشت.

یائسگی

به دنبال نزدیک شدن به دوران یائسگی، تغییرات استروژنی در بدن زنان رخ می دهد که می تواند باعث تغییرات در طول مدت قاعدگی گردد. زنان مدت کوتاهی قبل از شروع این دوره ممکن است گرگرفتگی، تغییرات خلق و خو، خشکی واژن و تعریق شبانه را تجربه کنند.

مشکلات تیروئیدی

عدم تعادل هورمون های تیروئیدی یک عامل مهم در ایجاد اختلالات قاعدگی هستند. پرکاری تیروئید می تواند با دوره های قاعدگی سبک و کوتاه مدت همراه باشد، اما این شرایط تنها بخشی از نشانه های مربوط به آن است و امکان وجود علائم دیگری مانند تپش قلب، استرس و اضطراب و کاهش وزن ناگهانی وجود دارد.

فیبروم رحمی

فیبروم ها، توده های خوش خیم و غیر سرطانی رحم هستند که می توانند اختلالات قاعدگی مانند کم شدن دوره زمانی پریود، درد کمر و درد هنگام رابطه جنسی را ایجاد نمایند. اگر چه بیشتر فیبروم ها نیاز به درمان خاصی ندارند اما درمان های تجویزی پزشک معمولا برای کنترل علائم ناشی از این شرایط است.

آندومتریوز

این وضعیت که در آن بخشی از بافت رحم در خارج از این منطقه رشد می کند می تواند خونریزی های شدید قاعدگی و یا حتی لکه بینی های میان دوره ای را رقم بزند.

مشکلات روانی

استرس مداوم، اختلالاتی را در هورمون های سیکل قاعدگی ایجاد می کنند که یکی از این مشکلات عدم قاعدگی در زنان است.

چه زمانی باید به متخصص زنان مراجعه کرد؟

مسلما وجود برخی از موارد عدم قاعدگی در زنان همانند شرایط روحی و روانی نیازمند درمان های بیشتری نیستند. اما چنان چه این وضعیت به دنبال موارد زیر رخ دهد نیازمند بررسی های دقیق تر توسط متخصص زنان است از جمله:

• سیکل قاعدگی که بیشتر از 7 روز به طول بینجامد.
• چرخه قاعدگی کمتر از 21 روز یا بیشتر از 35 روز باشد.
• لکه بینی ما بین دوره های قاعدگی وجود داشته باشد.
• علائم دیگری مانند ترشحات غیر طبیعی، تب یا بوی نامطبوع تجربه شود.
• بدون وجود عامل بارداری، قاعدگی بیش از سه ماه متوقف گردیده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *