روش لاپاراسکوپی رحم چیست و چرا انجام می‌شود؟

لاپاراسکوپی رحم

لاپاراسکوپی روشی است که از آن برای مشاهده اندام های داخلی بدن استفاده می شود. ولی در روش لاپارسکوپی رحم منحصرا به کمک لوله باریکی بررسی اندام های تولید مثلی زنان از جمله رحم پرداخته می شود.

روش انجام لاپاراسکوپی رحم

طی انجام این عمل یک دوربین در اطراف ناف وارد شکم شده و اندام های لگنی زنان را مورد مشاهده قرار می دهد. این روش تحت بیهوشی عمومی و در برخی موارد بی حسی موضعی صورت می گیرد. روش لاپاراسکوپی ممکن است به دلایل تشخیصی و درمانی انجام شود. در مواردی که تنها علت انجام آن مشاهده اندام های داخلی باشد، تشخیصی و در مواردی که همراه با آن عمل جراحی انجام پذیرد، درمانی اطلاق می گردد.

البته گاهی اوقات این روش به عنوان جایگزینی برای لاپاراتومی به کار می رود. عمل لاپاراتومی که نیازمند برش بزرگتری بر روی سطح شکم است به کمک این روش هزینه و مدت دوره بهبودی را کاهش می دهد.

در ابتدای عمل گازی به درون حفره شکمی وارد می شود تا باعث بالا راندن روده ها شده و امکان مشاهده اعضای تناسلی فراهم گردد. سپس پزشک با وارد کردن لوله های باریکی به داخل حفره شکم در صورت وجود مشکل آنها را برطرف می سازد.

علت انجام لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی رحم در صورت وجود موارد زیر انجام می شود.

دلایل انجام لاپاراسکوپی تشخیصی

• تشخیص علت درد لگن
  • تشخیص موارد ایجاد کننده ناباروری مانند کیست تخمدان، فیبروم، چسبندگی و عفونت رحمی
  • بررسی بیماری هایی مانند بیماری التهاب لگن یا عفونت لگنی، حاملگی خارج رحم و آندومتریوز
  • انجام نمونه برداری

دلایل انجام لاپاراسکوپی درمانی

• بررسی رشد توده ها یا بافت های غیر طبیعی در لگن مانند توده های سرطانی
  • خارج سازی اندام هایی مانند طحال، کیسه صفرا، تخمدان یا آپاندیس
  • هیسترکتومی یا برداشتن رحم
  • روش بستن لوله های رحمی به عنوان پیشگیری از بارداری
  • حذف چسبندگی های رحمی
  • حذف بافت آندومتر در بیماری آندومتریوز
  • حذف کیست تخمدانی
  • حذف بافت های فیبروئیدی در فیبروم های رحمی
  • بستن جریان خون ورودی به بافت های فیبروئید

مراقبت های بعد از عمل

مسلما بعد از انجام هر عمل جراحی مراقبت هایی برای بهبود بدن و بازگشت آن به فعالیت های سابق بایستی انجام شود. برای کاهش درد مسلما تسکین دهنده های بدون نسخه ای توسط پزشک تجویز می گردد و بعد از گذشت یک الی دو هفته از زمان عمل، بخیه ها برداشته خواهند شد.

از آنجایی که در طی عمل لاپاراسکوپی رحم ، گاز دی اکسید کربن یا اکسید نیترو یا هوا به داخل حفره شکم وارد می شود، می تواند عوارضی مانند درد شانه و دیافراگم را با خود به همراه داشته باشد که به مرور زمان برطرف خواهد شد.

اگر چه احتمال تکرر ادرار نیز وجود دارد که این مشکل با گذشت زمان از بین خواهد رفت.

زمان از سرگیری فعالیت ها و شروع غذا خوردن را پزشک تعیین خواهد کرد. علی رغم این که عوارض موجود در عمل لاپاراسکوپی رحم به نسبت سایر عمل ها کمتر است ولی به معنای بی توجهی به آن نیست.

یک پاسخ

1. سلام خانم دکتر
    من سابقه سکته مغزق و استنت گذاری عروق مغزی دارم…میتونم لاپاروسکوپی انجام بدم؟