شایع ترین بیماری‌ های مقاربتی در زنان را بشناسید

شایع ترین بیماری های مقاربتی در زنان

بیماری های مقاربتی در زنان یا عفونت های مقاربتی به عفونت هایی اشاره می کند که از طریق تماس جنسی بین افراد منتقل می شود. علائم این بیماری ها برای بسیاری از زنان آزار دهنده است. علاوه بر ناراحتی هایی که این عفونت های مقاربتی قادر به ایجاد آن هستند، در صورت نادیده گرفته شدن می توانند احتمال ناباروری های آینده و یا حتی در موارد شدید سرطان های زنانه را دو چندان کنند.

بیماری مقاربتی جنسی چیست؟

بیماری های مقاربتی در زنان که با اصطلاحاتی هم چون (STD) یا (STI) نیز شناخته می شود اگرچه معمولا از طریق تماس جنسی منتقل می شوند اما در اکثر آنها ترشحات بدنی مانند خون، مایع منی، ترشحات واژن و سایر مایعات بدن دخیل هستند.

شایع ترین بیماری های مقاربتی

در میان انواع عوامل ایجاد کننده عفونت در سیستم تناسلی زنان برخی از عفونت ها به شدت قادر به انتقال از طریق رابطه جنسی هستند مانند:

• سوزاک
• کلامیدیا
• هرپس تناسلی
• سیفلیس
• ویروس پاپیلومای انسانی
• ایدز
• تریکومونیازیس
• هپاتیت

علائم

بهتر است با هر گونه علائم غیر طبیعی آشنا شوید تا در صورت مواجه با آنها بتوانید در سریعترین زمان ممکن اقدامات درمانی را انجام دهید. برخی از علائم بیماری های مقاربتی در زنان عبارتند از:

• تغییرات ادراری مانند تکرر ادرار، مشاهده خون در ادرار یا هر گونه درد، سوزش و ناراحتی در هنگام ادرار کردن
• ترشحات غیر عادی واژن مانند ترشحات پنیری شکل سفید و غلیظ و یا ترشحات زرد و سبز رنگ با بوی نامطبوع غیر طبیعی
• زخم یا برجستگی ها در اندام تناسلی، در ناحیه رکتوم یا در دهان
• مشاهده تغییراتی در غدد لنفاوی کشاله ران مانند دردناک و متورم شدن
خارش واژن همراه با سوزش و التهاب
• تغییرات غیر عادی در شدت و میزان خونریزی قاعدگی
• احساس درد و ناراحتی هنگام برقراری رابطه جنسی
• درد زیر شکم
• تب

وجود برخی از علائم در میان تمامی این بیماری های مقاربتی یکسان بوده و برخی نیز ممکن است تنها چند مورد از آنها را ایجاد کنند. برخی از عوامل مانند سیفلیس هم نشانه های اختصاصی تری مانند زخم را بروز می دهند.

مرحله اول تشخیص بیماری های مقاربتی در زنان، بررسی علائم اولیه موجود در آنان است. اما براساس هر نوع عامل عفونی، تست های تشخیصی اختصاصی نیز وجود دارد. این تست های تشخیصی سیر روند درمانی و تجویز دارو را آسان تر می کنند. بدین ترتیب پزشکان قادر خواهند بود براساس مرحله بیماری و نوع عامل عفونی، بهترین و موثرترین درمان آنتی بیوتیکی را انتخاب نمایند. نمونه های دریافت شده از ادرار، خون یا زخم برای تشخیص دقیق تر به کمک پزشکان می آیند.

اگرچه برخی از بیماری های مقاربتی در زنان به راحتی با مصرف داروهای آنتی بیوتیکی قابل درمان هستند با این وجود عفونت هایی همانند ایدز و پاپیلوما درمان های قطعی نداشته و درمان های موجود تنها به کنترل علائم کمک می کنند.

مسلما با انجام ساده ترین راهکارها به راحتی می توان مانع از بروز بیماری های مقاربتی گردید. البته این بدان معنا نیست که تنها راه ابتلا به این عفونت ها از طریق رابطه جنسی محافظت نشده است، چرا که در برخی موارد ممکن است از طریق سوزن مشترک، رابطه دهانی یا مقعدی و حتی شیردهی منتقل گردند. برخی از این روش ها عبارتند از:

• انجام روتین و منظم تست های غربالگری زنانه
• انجام چکاب سالیانه
• داشتن رابطه جنسی محافظت شده
البته زنان می توانند در سنین زیر 25 سال واکسن پاپیلوما انسانی را دریافت کنند تا نسبت به این ویروس مصون گردند.